Πολύτιμα τεστ για να κατακτήσετε την αυτογνωσία

Συντάκτης: Flowmagazine

Αυτογνωσία: Μία λέξη απλή αλλά με πολυσύνθετο νόημα. Ο άνθρωπος που γνωρίζει τον εαυτό του είναι ισορροπημένος και μπορεί να εξελιχθεί και να προχωρήσει στη ζωή του. Είναι, όμως, μακρύς ο δρόμος προς το «γνώθι σαυτόν».

Η σύγχρονη εποχή χαρακτηρίζεται από γρήγορους ρυθμούς. Πολλές φορές καλούμαστε να προσαρμοστούμε σε καταστάσεις που μόνο ευχάριστες δεν μας είναι, να είμαστε ευέλικτοι και να δείχνουμε διαφορετικά πρόσωπα ανάλογα με την περίσταση. Όμως η εποχή μας μπορεί να μας οδηγήσει και σε αποξένωση από τον ίδιο μας τον εαυτό. Όταν υιοθετούμε διαφορετικά πρόσωπα, ξεχνάμε ποιο είναι το δικό μας, το αυθεντικό, και ξαφνικά παύουμε να είμαστε ελεύθεροι.

Αυτογνωσία: Το κλειδί για την αυτοβελτίωση

Πώς μπορούμε να κατακτήσουμε την αυτογνωσία; Χρειάζεται να έχουμε την ικανότητα να πάρουμε απόσταση από τον εαυτό μας, ώστε να τον δούμε αντικειμενικά. Έτσι, θα συνειδητοποιήσουμε τα θετικά και τα αρνητικά μας στοιχεία. Ειδικά για τα τελευταία, είναι γεγονός πως, όταν κάποιος βρίσκει τη δύναμη να κοιτάξει κατάματα τις αδυναμίες του, μπορεί να τις διαχειριστεί έξυπνα και να τις στρέψει προς όφελός του.

Η αναγνώριση και η σωστή διαχείριση των στοιχείων του χαρακτήρα μας είναι σημαντικά βήματα για την αυτοβελτίωση, για τη δόμηση μίας ολοκληρωμένης προσωπικότητας.

Σε αυτόν τον δύσκολο –τον ανηφορικό, θα λέγαμε– δρόμο, έχουμε στο πλευρό μας ειδικούς: ψυχολόγους, life coaches, business coaches. Αυτοί, μέσα από κατάλληλα τεστ και ερωτήσεις, μπορούν να εκμαιεύσουν από εμάς –συντομότερα και πιο στοχευμένα– τις απαντήσεις που θα μας επιτρέψουν να γνωρίσουμε τον εαυτό μας.

Διαγνωστικά τεστ

Υπάρχουν, όμως, τεστ που μπορούμε να δοκιμάσουμε και μόνοι μας; Φυσικά! Δύο από αυτά είναι αρκετά εύκολα στην εφαρμογή τους και, παράλληλα, πολύ διαφωτιστικά.

SWOT Test

Το SWOT Test χρησιμοποιήθηκε αρχικά στον τομέα της στρατηγικής των επιχειρήσεων. Ωστόσο, η εφαρμογή του μπορεί να επεκταθεί και στους ανθρώπους.

Τα αρχικά σημαίνουν Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats. Τα δύο πρώτα (Strengths και Weaknesses) αφορούν τα εσωτερικά θετικά και αρνητικά χαρακτηριστικά, ενώ τα άλλα δύο (Opportunities και Threats) έχουν να κάνουν με τα θετικά και αρνητικά στοιχεία του εξωτερικού περιβάλλοντος.

Η συμπλήρωση είναι απλή: Σε ένα χαρτί τραβάμε μία οριζόντια και μία κάθετη γραμμή ώστε να σχηματιστούν τέσσερα τμήματα. Έπειτα στο κάθε τμήμα απαντάμε στις ακόλουθες ερωτήσεις:

Strengths:

  1. Έχεις κάποιες ιδιαίτερες γνώσεις, ταλέντα ή δεξιότητες στα οποία ξεχωρίζεις;

  1. Ποιες είναι οι προσωπικές σου αξίες, για τις οποίες σε ξέρουν πολλοί και σε σέβονται;

  2. Πού είσαι αρκετά καλύτερος σε σύγκριση με τον μέσο όρο;

  3. Ποιους ιδιαίτερους πόρους έχεις στη διάθεσή σου (π.χ. χρήμα, χρόνο, σπουδές, ενσυναίσθηση κ.λπ.);

  4. Γιατί σε θαυμάζουν οι άλλοι;

  5. Τι έχει συντελέσει συστηματικά σε παλαιότερες επιτυχίες σου;

Weaknesses:

  1. Σε ποια σημεία θα μπορούσες να βελτιωθείς;

  1. Τι εφαρμόζεις με κακό τρόπο και αποτυγχάνει;

  2. Ποιοι πόροι σού λείπουν (π.χ. χρόνος, χρήμα, σπουδές κ.λπ.);

  3. Ποιους τομείς αποφεύγεις ή φοβάσαι;

  4. Σε ποιον τομέα δεν έχεις ταλέντο;

  5. Έως σήμερα στη ζωή σου, πού συνάντησες τις μεγαλύτερες δυσκολίες;

Opportunities:

  1. Ποιες τεχνολογικές αλλαγές που έρχονται στον τομέα σου θα σε βοηθήσουν να γίνεις πιο αποτελεσματικός;

  1. Ποιοι πολιτικοί, οικονομικοί, κοινωνικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες πιστεύεις ότι αλλάζουν και θα σου δώσουν ώθηση;

  2. Ποιοι γνωστοί σου άνθρωποι μπορούν να σε βοηθήσουν, αλλά δεν τους έχεις προσεγγίσει ακόμα;

  3. Ποια θα ήταν η χρονική συγκυρία που θα σε βοηθούσε;

Threats:

  1. Πρόκειται σύντομα να κολυμπήσεις ενάντια στο ρεύμα της εποχής;

  1. Ποια εξωτερικά εμπόδια συναντάς και δεν μπορείς έως τώρα να αντιμετωπίσεις;

  2. Ποια ρίσκα έχει η αγορά στην οποία απευθύνεσαι, που μπορούν να επιδράσουν αρνητικά;

  3. Ποιες αρνητικές τάσεις παρατηρείς στο πεδίο σου και πώς μπορούν να σε επηρεάσουν;

Ωστόσο, δεν είναι λίγες οι φορές που εμείς οι ίδιοι δυσκολευόμαστε να απαντήσουμε αντικειμενικά σε αυτές τις ερωτήσεις. Αυτό συμβαίνει είτε γιατί δεν είμαστε αρκετά ειλικρινείς με τον εαυτό μας είτε γιατί κουραζόμαστε είτε γιατί πραγματικά αγνοούμε την απάντηση. Σε αυτήν την περίπτωση, μπορούμε να απευθυνθούμε σε 4-5 κοντινά μας πρόσωπα. Ρωτάμε και μετά, με ανοιχτού τύπου ερωτήσεις, ακούμε επισταμένως την αιτιολόγηση της απάντησης. Οι ανοιχτού τύπου ερωτήσεις παρέχουν στον συνομιλητή μας την ευκαιρία να εκφράσει ελεύθερα τη σκέψη του. Έτσι, μπορούμε να οδηγηθούμε σε ένα ασφαλέστερο συμπέρασμα. Εάν τρεις άνθρωποι συμφωνήσουν σε κάποιο χαρακτηριστικό μας, μπορούμε να το καταχωρίσουμε.

Θεωρία Holland

Ο Τζον Χόλλαντ ήταν αμερικανός ψυχολόγος. Διατύπωσε μία θεωρία που διακρίνει έξι διαφορετικούς τύπους προσωπικοτήτων:

  1. Ρεαλιστικός τύπος (αυτός που «πιάνουν τα χέρια του»)

  1. Ερευνητικός τύπος (αυτός που σκέφτεται, αμφισβητεί και διερευνά)

  2. Καλλιτεχνικός τύπος (ο δημιουργικός)

  3. Κοινωνικός τύπος (αυτός που του αρέσει να βοηθά τον συνάνθρωπο)

  4. Επιχειρηματικός τύπος (αυτός που επιχειρηματολογεί και πείθει)

  5. Συμβατικός τύπος (αυτός που είναι οργανωτικός και μεθοδικός)

Η θεωρία, ασφαλώς, δεν είναι απόλυτη και κάθε άνθρωπος μπορεί να έχει χαρακτηριστικά από παραπάνω από έναν τύπους.

Ας δούμε μία-μία τις προσωπικότητες:

1. Ρεαλιστικός τύπος

Σε αυτήν την κατηγορία ανήκουν άτομα με καλή αίσθηση του χώρου. Ασχολούνται με εργαλεία και κατασκευές και προτιμούν να καταπιάνονται με πράγματα απτά και καθημερινά.

Είναι, συνήθως, μυώδεις, αθλητικοί και μένουν σταθεροί στις απόψεις τους.

2. Ερευνητικός τύπος

Άνθρωποι της επιστήμης και της έρευνας. Καταλήγουν σε συμπεράσματα μέσα από ενδελεχή παρατήρηση και πειράματα.

Συνήθως πρόκειται για ανθρώπους οργανωτικούς, μεθοδικούς, με αγάπη και κλίση στα μαθηματικά.

Πρόκειται για ανήσυχα πνεύματα, που αμφιβάλλουν και δεν δέχονται αβασάνιστα την αλήθεια.

3. Καλλιτεχνικός τύπος

Τα άτομα αυτά σκέφτονται «έξω από το κουτί», αντισυμβατικά.

Είναι ανοιχτόμυαλοι και πολλές φορές λειτουργούν αυθόρμητα και με βάση το συναίσθημα.

4. Κοινωνικός τύπος

Άτομα φιλικά, με έντονη ενσυναίσθηση. Χαίρονται να βοηθούν τον διπλανό τους και τους αρέσει να προσφέρουν.

Ο κοινωνικός τύπος είναι ο άνθρωπος που θα συνεργαστεί, θα βοηθήσει με χαμόγελο, θα λειτουργήσει στην ομάδα, θα διδάξει και θα μεταλαμπαδεύσει τις γνώσεις του.

5. Επιχειρηματικός τύπος

Οι άνθρωποι αυτοί είναι γεννημένοι ηγέτες. Ενθουσιώδεις, εξωστρεφείς, με αυτοπεποίθηση και εμπιστοσύνη στις δυνάμεις και τα λεγόμενά τους, οι επιχειρηματικοί τύποι έχουν επιχειρήματα, πειθώ, βγαίνουν μπροστά και υποστηρίζουν τις θέσεις τους με πάθος. Επίσης, τολμούν να ρισκάρουν.

Τον επιχειρηματικό τύπο τον συναντά κανείς στην πολιτική ή και στις επιχειρήσεις.

6. Συμβατικός τύπος

Ο συγκεκριμένος τύπος χαρακτηρίζεται από μεθοδικότητα και οργάνωση. Συνεπής και ακριβής, προτιμά ένα σωστά δομημένο περιβάλλον.

Στην ιστοσελίδα του ΕΟΠΠΕΠ μπορεί κανείς να βρει διαγνωστικά τεστ που θα τον βοηθήσουν να ανακαλύψει σε ποιον τύπο ανήκει. Αν και πρόκειται για τεστ επαγγελματικού προσανατολισμού, με λίγη διορατικότητα μπορούμε να κάνουμε τις αντιστοιχίες.

Αυτά τα δωρεάν τεστ μπορούν να μας βοηθήσουν στην κατάκτηση υψηλότερης αυτογνωσίας.

Είναι τα εξής:

  • Τεστ Επαγγελματικών Ενδιαφερόντων

  • Τεστ Εργασιακών Αξιών

  • Τεστ Επαγγελματικών Αποφάσεων 

Μπορεί ο καθένας να τα κάνει πηγαίνοντας σε αυτόν τον σύνδεσμο του ΕΟΠΠΕΠ και κάνοντας ένα δωρεάν λογαριασμό με Όνομα Χρήστη και Κωδικό.

Συντάκτης: Flowmagazine,

Influence:

Ο στόχος του flowmagazine.gr είναι να προβάλλει τις θετικές ιδέες, δράσεις και πληροφορίες από την Ελλάδα και τον κόσμο…